Mooie gedachte
17 juli 2014
De Gedachte…….
25 juli 2014

Toen ik een aantal jaar geleden erachter kwam dat ik ADHD heb, is voor mij veel duidelijk geworden. De puzzelstukjes vielen op z’n plaats. Uiteraard voelde ik me toen niet meteen beter en waren mijn problemen daarmee niet opgelost. Wel ben ik me toen gaan verdiepen in het onderwerp en leerde mezelf zo steeds beter kennen. Mindfulness heeft een grote en belangrijke rol gespeeld in mijn groei (en nog steeds).

Mindfulness is een kwestie van blijven oefenen, iets wat echt niet van de ene op de andere dag meteen lukt. Zelf denk ik dat het voor een ADHD’er nog een extra moeilijkheidsgraad heeft, vanwege de extra obstakels waarvan zij last hebben. Alleen al het feit dat je consequent moet oefenen (en hier ook nog eens aan moet denken!)

Ondanks de obstakels ben ik blijven doorzetten en is Mindfulness een onderdeel in mijn leven geworden. Toch zijn er momenten dat mijn ‘ADHD-kwaaltjes’ de kop opsteken en Mindfulness voor mij weer enorm moeilijk is/lijkt.

Momenteel zit ik weer in zo’n ‘ADHD-periode’. Drukte in mijn hoofd, impulsief handelen, sterke emoties en moeite hebben met consequent oefenen, steken regelmatig de kop op.
Vooral tijdens het communiceren heb ik hier last van.

In het boek “Mindfulness bij volwassenen met ADHD van Lydia Zylowska kwam ik de volgende tekst en oefening tegen, die ik graag met jullie wil delen.

“Moeilijkheden met communicatie en sociale vaardigheden komen vaak voor bij kinderen met ADHD en blijven vaak voortbestaan als ze volwassen worden. Valkuilen als iemand onderbreken of niet luisteren zijn heel gewoon.
Ook hebben mensen met ADHD vaak moeilijkheden met heldere, directe en passend assertieve communicatie, wat leidt tot impulsieve of emotioneel geladen gesprekken, ruzie en ongemak bij anderen. Deze problemen kunnen leiden tot frustratie of het gevoel dat anderen je niet begrijpen.

Veel voorkomende valkuilen bij communicatie zijn o.a.:
Onoplettendheid; waardoor je vergeet wat er is gezegd of bijvoorbeeld de draad kwijt bent in een gesprek.
Impulsiviteit;  waardoor je iemand onderbreekt, ongeduldig bent tijdens een gesprek of dingen zegt waar je later spijt van krijgt.
Moeilijkheden met executieve functies; waardoor je de neiging hebt om van het onderwerp af te dwalen, tijdens een gesprek te veel op de detail ingaat, van de hak op te tak springt of op een chaotische manier communiceert wat tot verwarring van de ander leidt.
Problemen met emotionele controle en een lage eigendunk; die ertoe kunnen leiden dat je bijvoorbeeld door emoties wordt overmand, maar ze niet onder woorden kunt brengen,  overdreven of overgevoelig reageert.

Stop-oefening terwijl je praat
De stop-oefening is zeer bruikbaar om je bewuster te worden van je gesprekken en meer greep te krijgen op je woordenstroom. Beeld je, terwijl je aan het praten bent, in dat er een deel van jou naast je staat en nieuwsgierig meeluistert naar wat je zegt.
-Stop en maak je los van de automatische piloot.
-Haal diep en mindful adem.
-Kijk naar hoe het gesprek zich ontwikkelt en waar jij staat in het proces.
-Ga op dezelfde manier weer verder of corrigeer bepaalde aspecten van je beleving.

Als je mindful luistert, luister dan volledig
-Luister met je volle aandacht.
-Onderdruk een impuls om te onderbreken of feedback te geven.
-Wees open en empathisch, zonder te oordelen.
-Adem in, ontspan je lichaam en ga verder.

Als je mindful spreekt, spreek dan met bewustzijn
-Praat langzamer dan gewoonlijk en kies je woorden zorgvuldig.
-Spreek vanuit je hart: eerlijk, direct en kwetsbaar.
-Adem in, ontspan je lichaam en ga verder.”

Aangezien communicatie een belangrijke rol speelt in relaties, vind ik dit een erg mooie oefening voor iedereen. Uiteraard hoef je geen ADHD te hebben om mindful spreken en luisteren te beoefenen.

Ik wens iedereen mooie en liefdevolle gesprekken toe!
Liefs, Lysanne

Speak in such a way that others love to listen to you,
Listen in such a way that others love to speak to you.”
~Unknown~

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.