Nice to meet you…..!
30 maart 2015
Een handige metafoor
6 april 2015

Na lang zoeken wat het beste voor mij was, wat betreft omgaan met pijn, kwam ik een paar jaar geleden meditatie tegen. Uiteraard wist ik wel wat het was, maar had nooit gedacht dat ik dit zou gaan doen. Ik dacht dat het iets erg spiritueels zou zijn en dat alleen “zweverige” types dit deden. (hoezo oordelen? hahaha). Toen ik voor de eerste keer ging mediteren was ik dan ook zeer verbaasd dat dit me goed af ging en  na een paar minuten dacht ik, wacht eens, dit heb ik vaker gedaan, maar dan zonder dat ik wist dat dat mediteren was. Nu mediteer ik iedere dag en soms wel 2 keer op een dag.

Aangezien bepaalde delen van mijn lichaam, bijvoorbeeld mijn benen en armen, zich niet kunnen ontspannen ben ik me steeds meer bezig gaan houden met die geestelijke ontspanning. Wat me dat allemaal al gebracht heeft kan ik bijna niet uitleggen. Dit moet je gewoon zelf ervaren. Wat ik wel kan doen is, proberen uit te leggen wat meditatie voor mensen kan doen. Allereerst brengt het ontspanning. Doordat je geest kan ontspannen heeft je lichaam hier uiteraard ook profijt van. Via meditatie groeit je zelfvertrouwen of neemt het toe, je kan pijnvermindering ervaren doordat je op een andere manier met de pijn omgaat. Je krijgt een andere kijk op dingen. Zo krijg je er bijvoorbeeld ook inspiratie van en ik kan zo nog wel even doorgaan.

Afgelopen maandag heb ik een hele mooie meditatie gedaan en daar kwam op een gegeven moment de zin voorbij:

Met je zijnkracht kun je je daadkracht verrijken!*

Deze zin  heeft me al de hele week zo geïnspireerd. Want het is zo!! Het “zijn” geeft me soms zoveel kracht en mijn zelfvertrouwen is hierdoor zoveel sterker geworden. Vandaar dat ik dit gevoel graag wil delen met jullie en jullie wil laten ervaren wat meditatie met je kan doen. Het is vaak gewoon een kwestie van doen! Misschien kunnen de onderstaande tips je op weg helpen.

Ontspan je lichaam en geest
Dit kan je doen door bewuste lichaamshouding, mentale beeldspraak, mantra’s, muziek, spierontspanning en alles wat voor jou werkt. Kies maar uit!

10929087_908690949171167_4783952060260711923_nLaat je gedachten voorbij varen
Ikzelf doe dit altijd letterlijk. Ik stel me een vlot voor en hier leg ik mijn gedachten op en laat het vlot voorbij drijven. Misschien wat cryptisch, maar het komt hierop neer: veroordeel je gedachten niet, laat ze gewoon komen en gaan zonder je ermee te bemoeien of emoties aan te verbinden. Gedachten zijn van invloed op je emotie, maar je kunt er naar kijken zonder gehechtheid of afkeer!  Wanneer je gedachten afdwalen, ga dan terug naar het begin. Zonder dit te veroordelen.  Dit is zeker in het begin heel moeilijk, maar hoe meer je het doet, hoe beter dit gaat. De bedoeling van dit is, dat je leert om als “toeschouwer” naar je eigen gedachten te kijken. Vaak krijg je hierdoor een andere kijk op dingen.

Concentreer je op iets
Mensen die mediteren concentreren zich vaak op hun ademhaling, het gevoel van het in- en uitademen, maar het kan ook iets anders zijn. De ademhaling is handig omdat we deze altijd met ons meedragen. Wat je ook kiest, probeer al je aandacht daarop te richten. Wanneer je aandacht ergens anders blijft hangen, breng deze dan zachtjes terug. Berisp jezelf niet, wees medelevend voor jezelf.
(Bron: http://www.happynews.nl)

Om een begin te maken voor jullie, heb ik een mooie ontspanningsmeditatie uitgezocht. Gun jezelf dat moment van ontspanning en ervaar zelf wat meditatie voor jou kan doen.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=vwEr9XNNBnc[/youtube]

Heel veel succes en laat gerust even weten hoe het is gegaan en wat je ervan vond! Ik ben benieuwd!

Lieve groet,
Monique

* De volledige meditatie waaruit deze zin afkomstig is komt volgende week op de site en op Facebook te staan.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.