Workshop bij "Lekker Laeve" in Helden
19 april 2015
Je (levens)boek
1 mei 2015

Mindfulness voor Kinderen? Ja, dat is zeker mogelijk! Sterker nog, vele kinderen (en daarbij ook hun ouders) snakken naar geestelijke en fysieke rust in deze hectische maatschappij.
Hup opstaan, naar de opvang, dan naar school, naar vriendjes/vriendinnetjes, familie, sportclub en ga zo maar door.. Net als bij volwassenen hebben ook kinderen een drukke agenda. Ze moeten en doen veel en ‘zijn’ weinig(Snel, 2012). Ze”rennen” door, zonder te stoppen, om vervolgens al volwassen te zijn.

 

Een paar generaties geleden was het nog van belang dat een kind zoveel mogelijk academische vaardigheden ontwikkelde. Binnen de huidige maatschappij komt de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind steeds meer op de voorgrond te staan. Mindfulness bij kinderen focust zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling, waardoor ook academische vaardigheden zich beter ontwikkelen. Aandacht, balans en compassie zijn de begrippen die hierbij centraal staan (Kaiser Greenland, 2010). Door middel van spel, beweging, ademhalingsoefeningen, zintuiglijke oefeningen en verhalen wordt Mindfulness bij kinderen getraind.

kind

Met open nieuwsgierigheid
Bij jonge peuters is de beginnersgeest aanwezig. Jonge kinderen gaan daarom vaak onderzoekend te werk, wanneer ze met iets nieuws in aanraking komen. Zij kijken met een open, nieuwsgierige blik naar dingen, die zij nog nooit hebben gezien. Mindfulness leert aan kinderen om deze open, aandachtige houding terug te vinden of te bewaren door in het moment aanwezig te zijn met een zekere nieuwsgierigheid. Dit wordt o.a. gedaan door speelse oefeningen te doen, waarbij alle zintuigen in opmerkzaamheid worden getraind.
Door de aandacht bewust te focussen/te richten op het moment, waar het kind op dat moment in zit, kan het geheugen worden verbeterd. Voor kinderen, die moeite hebben om voor lange tijd aandachtig te blijven of die vergeetachtig zijn, kan Mindfulness dus helpend zijn. Op deze manier kan het kind beter leren en wordt het zelfvertrouwen vergroot (Dewulf, 2009).

 

kind1Doortuffen..
Net als bij volwassenen kan Mindfulness dus ook kinderen leren om niet te leven op de automatische piloot. Een kind mist het ‘nu-moment’, ook wel de zijn-modus genoemd, wanneer hij of zij op de automatische piloot leeft. Het leven wordt zeer gemakkelijk automatisch gekleurd door angst of zorgen over de toekomst. Wanneer deze zorgen op de voorgrond komen en overhand krijgen, dan is het kind te veel gefocust op later en vroeger.
Door met aandacht in het ‘nu’ te leven wordt het kind meer bewust en kan het kind met (meer) zelfvertrouwen in het ‘nu’ staan(Dewulf, 2009).

 

Adempauze
Door het kind vaardigheden te leren, voor het vergroten van het aandachtsvermogen en het ontwikkelen van een meedogende en compassievolle blik op de wereld, zal het kind een (meer) evenwichtig leven kunnen leiden (Kaiser Greenland, 2010).
De ademhaling kan helpend zijn om meer bewust in het leven te staan. Door middel van Mindfulness kan het kind leren om zich te concentreren op de ademhaling in het lichaam. Hierdoor zit het kind al minder in het hoofd en meer in het lichaam, waardoor er automatisch al meer rust ontstaat. De meeste kinderen ervaren hierdoor ook een betere nachtrust.

Een adempauze geeft het kind de kans om tot zichzelf te komen, bewust te zijn van de zijn-modus en bewust te worden van de keuze die het kind heeft in dit moment. Opbouwende spanningen en automatische reactiviteit kunnen op deze manier doorbroken worden. Het kind reageert hierdoor vanuit bewuste overweging en niet vanuit emoties. Op deze manier leren kinderen om geen dingen te vertellen, waar ze achteraf spijt van krijgen. Daarbij krijgen fysieke spanningen, die er vaak ongemerkt zijn, ontspannende aandacht.

 

Emotiesemotie
Mindfulness leert kinderen om emoties te herkennen en benoemen, evenals beter met emoties te leren omgaan.
Stressvolle gedachten leert het kind ook herkennen, wat resulteert in meer zelfkennis, zelfwaardering en zelfacceptatie. Hierdoor leert het kind om gedachten los te laten. (Dewulf, 2009). Kinderen leren daarbij ook te accepteren dat niet alles fijn en leuk is in hun leven. Zij leren hiernaar te kijken met vriendelijkheid en mildheid in plaats van dit weg te duwen of zich te laten meevoeren in hun emoties. Op deze manier creëren ze voor zichzelf de ruimte om te ontwikkelen. Het kind gaat zichzelf, en daarmee vaak ook de ander, vanuit binnen leren begrijpen. Zo wordt onnodig lijden voorkomen.

 

Als er iets is dat bergen kan verzetten, dan is het vertrouwen op je eigen kracht.

Hartelijke groet,
Rian Wijffelaars

 

 

 

 

Dewulf, D. (2009). Mindfulness voor je kids. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
Kaiser Greenland, S. (2010). Mindfulness voor je kind. Kampen: Uitgeverij Ten Have.
Snel, E.(2012). Stilzitten als een kikker. Kampen: Uitgeverij Ten Have.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.