Mindfull in praktijk
22 januari 2016
Kleine dingen
26 februari 2016

Naar aanleiding van mijn vorige blog wil ik deze blog beginnen om iedereen te bedanken voor de mooie kaarten, lieve mails en appjes, bloemen en bezoekjes die we hebben mogen ontvangen. Het doet een mens goed om te zien hoeveel mensen met je meeleven. Hartelijk dank hiervoor!

Het leven gaat gewoon verder en dat is ook goed! Weer word ik bewust van het feit dat de regelmaat in je leven één van de weinige dingen is die je leven in balans houdt. Door gewoon door te gaan, kan ik gebeurtenissen beter aanvaarden. Het leidt af en ik blijf niet in mijn eigen flow hangen.

verborgen-pijn-e1391428690234De laatste paar maanden heeft mijn lijf erg veel moeite om op te staan. Ik merk dat ik lichamelijk achteruit ga en dat opstaan veel moeilijker wordt. Op zich kan het natuurlijk geen kwaad om pas om een uur negen op te staan, maar dan komt (weer) die innerlijke criticus die zegt, dat dat toch ECHT niet kan. Om negen uur opstaan door de week??? Nee dat kan echt niet!!

Haha, als ik het lees, moet ik er eigenlijk heel hard om lachen. Mijn innerlijke criticus maakt blijkbaar uit wat wel of niet “mag”. Laat ik dat gebeuren? Nou Monique, schijnbaar wel!

sabijnarts.nlZo nadenkend kom ik erachter dat ik het zelfs nog vrij vaak laat gebeuren. Hoe word ik weer baas over mijn eigen beslissingen? Door die criticus weg te sturen of op zijn minst niet naar luisteren! Ik weet dat ik dat kan, dat heb ik vaker gedaan. Maar het lijkt wel of ik nu daarin weer veel meer de weg kwijt ben. Ik heb er moeite mee…..Steeds meer, kom ik die innerlijke criticus bijna iedere dag weer tegen. Bij de meest uiteenlopende zaken. Ik wil dat niet, maar hij is al binnen voordat ik de deur open heb gezet. Ik wil hem eruit hebben!!!

Ik ga dan ook weer aan het werk om die criticus zoveel mogelijk de rug toe te keren. Dat kan op verschillende manieren. Door meditatie, bewustwording van je innerlijke criticus en met compassie naar jezelf toe.

Als er 1 ding is wat ik bij Mindfulness echt geleerd heb, is het wel mediteren. Mediteren maakt sterk en voedt je zelfvertrouwen. En zo kan mediteren me dus ook helpen om die criticus een andere plaats in mijn leven te geven. Ik hoef niet meer naar hem te luisteren en kan hem zelfs een weerwoord geven. Ik heb dan genoeg zelfvertrouwen gekweekt dat ik tegen hem op kan.
Een mooie meditatie bijvoorbeeld is:  “ Ik-Sterkte-suggesties van Stanton “
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=qm5kxLcWlok[/youtube]

Door bewust te worden van jezelf en te luisteren naar je innerlijke criticus wordt je heel bewust van zaken. Zo gauw je je bewust bent van wat die criticus tegen je zegt en jij dit daadwerkelijk echt hoort, dan kun je er iets mee. Je kunt ook eens bekijken of het waar is, wat die criticus zegt. Want in bijna alle gevallen is dat niet zo!! Bekijk eerlijk en bewust naar wat je hoort en bekijk dan eens naar wat je wel allemaal goed doet! En dat zijn veel meer dingen dan dat je denkt. Door compassievol naar jezelf te kijken, ga je dit zien.

Jezelf-accepterenWellicht werkt dit voor jullie ook?! Want bedenk goed, Jij bent niet die criticus!! Hij is iets wat komt en je kunt er zelf voor zorgen dat hij minder vaak aanwezig is. Dat dit niet met 1 meditatie haalbaar is, dat hoef ik niet uit te leggen. En het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar zoiets heeft tijd nodig.

 
Succes!!
Lieve groet,
Monique

(Zie ook blog 87; de aap in je hoofd)

2 Comments

  1. Evelien schreef:

    Ik ‘verwelkom’ hem/haar iedere dag aantal keer en wens hem/haar dan maar een fijne dag…! Werkt! Misschien kunnen samen keer kop koffie drinken die van ons. Succes megje! X

  2. hennie schreef:

    Dankjewel dat je het met ons wilde delen lieverd
    Groetjes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.